Advies

Er is een aantal vragen die vaak gesteld worden. Om het u gemakkelijk te maken, hebben we hieronder de TOP 10 van meest gevraagde adviezen samengesteld. Wellicht staat ook uw vraag erbij. Is dit niet het geval, of zou u liever persoonlijk advies willen hebben? Neem dan contact met ons op of kom even langs!

Banden worden tijdens een APK zeker gekeurd. Een band moet aan verschillende eisen voldoen, wanneer de band hier niet aan voldoet, mag er niet mee worden gereden. De volgende punten worden gecontroleerd tijdens een APK:

– Profieldiepte: 1.6mm
– Draairichting: de banden moeten in de juiste draairichting zijn gemonteerd.
– Banden per as: De banden moeten per as dezelfde maat en karkasstructuur (radiaal) hebben.

Naast deze eisen wordt de band ook gecontroleerd op beschadigingen. Hierbij wordt gekeken of bijvoorbeeld het karkas niet zichtbaar is (de ijzeren draden in de band) en er wordt bijvoorbeeld gekeken op de band geen uitstulpingen heeft.

Aangezien een ventiel van een band bijna niets kost, wordt het vaak wel aangeraden. Dat wil niet zeggen dat het per se nodig is. Voor veiligheid en het voorkomen van slijtage wordt het wel aangeraden.

Het is mogelijk om bredere banden te laten monteren onder de auto. Dit heeft voordelen en nadelen. Een voordeel is de grip, de grip zal beter worden door het breder loopvlak van de band. Het nadeel hiervan is de dat er eerder aquaplaning optreedt. Ook produceren de banden meer geluid bij het rijden. Vraag een van onze medewerkers voor meer informatie en wat wel en niet mogelijk is.

De bandenleeftijd is eenvoudig te controleren. Op de band staat namelijk een DOT-code. In die code staan ergens 4 nummers achter elkaar. Dit kan bijvoorbeeld 3208 zijn. Dit nummer kan erg variëren omdat de eerste 2 getallen voor de week van het jaar staan. De tweede 2 getallen staan voor het jaar. Het eerder genoemde voorbeeld (3208) staat dus voor week 32 uit 2008.

Een juiste bandenspanning is belangrijk om meerdere redenen. Ten eerste is het beter voor de band. De slijtage zal minder erg zijn wanneer de juiste bandenspanning wordt aangehouden. Bij een onjuiste bandenspanning kan de band sneller of onregelmatig slijten. En kan de veiligheid verminderen. Banden die geen juist spanning hebben, hebben minder grip en daardoor een langere remweg en minder goede wegligging. In uiterste gevallen van een onjuiste bandenspanning kan zelfs een klapband ontstaan.

Onregelmatige slijtage kan verschillende oorzaken hebben. Zo speelt de bandenspanning vaak een belangrijke rol hierbij. Wanneer de bandenspanning te hoog is slijt de band in het midden sneller, terwijl bij een te lage bandenspanning de zijkanten van de band (ook wel de schouder van de band genoemd) harder dan normaal. Naast de bandenspanning kan de uitlijning nog een rol spelen. Wanneer de banden niet goed zijn uitgelijnd, slijten deze ook onregelmatig. Natuurlijk kunnen wij uw banden op de juiste manier uitlijnen.

Er is vaak veel discussie over waar de nieuwe banden moeten worden geplaatst. Dit hangt ook af van het feit of de auto voorwiel aangedreven is of achterwiel aangedreven. De banden slijten per as verschillend af voor beide aandrijvingen. Ook per auto is het weer verschillend. Het verstandigste is om de banden gewoon op de plaats te monteren waar de versleten wielen zaten.

Banden zijn van rubber gemaakt. Net zoals alles wat van rubber is, slijten ze zonder dat ze gebruikt worden. Banden kunnen uitdrogen vooral als ze weinig worden gebruikt. Wanneer banden 6 jaar oud zijn, wordt aangeraden ze te vervangen, ook al beschikken ze over voldoende profiel. Wanneer je twijfelt of de banden nog te gebruiken zijn, kun je altijd even bij ons langskomen. Ook mogen banden niet meer worden gebruikt bij een profieldiepte van minder dan 1,6 mm.

De levensduur van een band kan verlengd worden als je er maar goed voor zorgt. Controleer daarom de bandenspanning minimaal een keer per maand, vaker is natuurlijk altijd beter. Controleren van bandenspanning moet altijd worden gedaan met koude banden of als er niet meer dan 3km mee is gereden. Kijk ook regelmatig (dit kan natuurlijk tegelijk met het check van de spanning) of de band regelmatig slijt. Onregelmatige slijtage kan vervelend zijn en de grip verminderen. Bovendien slijt de band vaak sneller dan normaal. Merkt u dat de band onregelmatig slijt, kom dan even bij ons langs. Als laatste tip om de levensduur te verlengen, pak zo min mogelijk stoeprandjes en andere obstakels, rijd niet over dingen heen waarvan u denkt dat de band er niet goed tegen kan.

Een autoband moet in Nederland aan verschillende eisen voldoen. Een daarvan is de profieldiepte. De wettelijk verplichte profieldiepte in Nederland is 1.6mm. Heeft een band minder dan 1.6mm profiel dan mag er niet meer mee gereden worden. De meeste bedrijven uit de velgen- en bandenbranche zullen echter aanraden om een zomerband te vervangen wanneer deze minder dan 3mm profiel heeft. Een band met 1.6mm is bijna al zijn grip kwijt. Bovendien bestaat de kans dat de ijzeren draden in de band bloot komen te liggen. Dit kan gevaarlijke gevolgen hebben. Bij winterbanden geldt dezelfde profieldikte als bij een zomerband. Een winterband heeft echter meer profiel nodig om zijn eigenschappen te behouden. Bij winterbanden wordt het daarom vaak aangeraden om de banden te vervangen bij een profieldiepte van minder dan 4mm.

Een run-flat band kan niet worden vervangen door een gewone band. Een run-flat band moet worden vervangen door een run-flat band met dezelfde maat, draagvermogen en snelheidsindex. De auto is geheel afgesteld op run-flat banden. Wanneer er normale banden worden geplaatst in plaats van run-flat banden, reageert de auto anders en kan dit ongewenste situaties opleveren.

Wanneer een aanhanger of caravan lang stilstaat op dezelfde plek, wat vaak het geval is bij stalling, kan de band een plat gedeelte krijgen. Dit wordt ook flat-spotting genoemd. De platte kant op de band veroorzaakt trillingen tijdens het rijden en rijdt erg oncomfortabel. Flat-spotting kan worden voorkomen door voor het stallen de bandspanning te verhogen tot zo’n 3.5 bar maximaal. Ook dient de band in een koele, donkere en geventileerde omgeving te zijn wanneer deze lang stil staat.